stay tune

Saturday, May 28, 2011

adik, tengok langit .

sesat-sesat di pekan Taiping,
ada uncle tegur "adik, tengok langit"
hati cepat sangat prasangka buruk,
takut dengan orang yang tak kenal,
respon apa pun tak bagi dekat uncle tu,
dalam hati 'gila ke?'
dah jalan jauh sikit,
baru tengok langit.



SUBHANALLAH!



27/5/2011 12:44pm


perasaan : teruja, takut, insaf

 masa tu baru perasan.
ramainya orang keliling tengah tengok langit.
 yang tengah drive pun berhenti tepi.
 rugi. pada siapa yang tak berpeluang melihatnya.
tangkap-tangkap gambar.
 fenomena yang saya nampak hari ini.
ramai yang sanggup berdiri tengah panas,
mendongak ke langit.
termasuk saya.
lama.


mereka kata ini fenomena Halo .
mereka kata ini kristal ais dari awan sirus .
pelangi mengelilingi matahari .
tapi ,
saya kata, ini hasil seni Tuhan ,
kerja Tuhan sangat cantik ,
Tuhan sedang berbicara dengan kita.
SUBHANALLAH .
Syukur berpeluang melihat kebesaran Tuhan.
hati rasa teruja.
hati rasa takut.
hati rasa insaf.


SUNGGUH,
PENCIPTA ITU SEDANG BERBICARA.



hey, ini bukan manusia edit , tapi ini hasil kerja seni Tuhan .

 

indah kan?
Subhanallah...
Maha Suci Alah yang mulia, terpuji, berkuasa dari makhluk dan bebas dari segala kekurangan dan kecacatan.

 


::.kalau senyuman itu yang mampu membahagiakan mereka, tak menjadi kesalahan kalau aku turutkan tanpa kesah, tanpa peduli apa kata hati.::



Tuesday, May 24, 2011

kawan-kawan, mohon doa dari kalian. mohon dengan sangat. bantulah pensyarah saya. moga anak mereka kembali ke pangkuan dalam keadaan sihat dan selamat.

Dr Mohd
Noor Azam Mohd Nazri, 26,



JITRA - Kehilangan seorang doktor muda, Dr Mohd
Noor Azam Mohd Nazri, 26, sejak enam hari lalu
menjadi lebih misteri apabila dia dikatakan pernah
hilang dua kali sebelum ini selepas ‘ditegur’ gadis
bertudung merah.

Ibunya, Natrah Shaari, 52, berkata, dalam bulan ini
sahaja sudah dua kali anaknya hilang selepas keluar
bertugas di Hospital Sultanah Bahiyah (HSB) Alor
Setar.

Menurutnya, kali pertama ialah pada 3 Mei dan
kemudian sekali lagi anaknya itu menghilangkan diri
tanpa khabar berita pada 12 Mei yang lalu.

“Pada 3 Mei lalu, anak saya hilang entah ke mana dan
hanya pulang selepas dua hari kemudian, apabila
ditanya dia memberitahu ada seorang wanita
bertudung merah lingkungan 20-an menegurnya
ketika menaiki lif di HSB kira-kira jam 6.30 pagi.

“Bagaimanapun wanita itu dikatakan bertanya sama
ada anak saya Dr Azam dan mahu meminta tolong
kepadanya dan anak saya mengaku boleh membantu
serta kemudian dia dikatakan terus menepuk dahi
anak saya sehingga anak saya tidak mengingati apa
yang berlaku selepas itu,” katanya kepada Sinar
Harian.

Menurutnya, bagaimanapun anaknya itu hanya
tersedar dua hari selepas kejadian dahinya ditepuk itu
dan didapati berada di sebuah pusat membeli belah di
Sungai Petani.

“Selepas tersedar anak saya mendapati dia
kehilangan wang tunai RM500 dan sebuah telefon
bimbit.

“Dalam kejadian kedua pada 12 Mei lalu, anak saya
sekali lagi hilang semasa pergi bertugas di HSB dan
hanya pulang dua hari kemudian. Anak saya beritahu
wanita yang sama menegurnya dan perkara yang
sama juga berlaku kepadanya namun tidak sedarkan
diri selepas itu. Namun kali ini anak saya tersedar dia
berada di Jeti Kuala Kedah dua hari selepas hilang dan
kehilangan wang tunai RM300 dan seutas jam
tangan,” katanya.

Natrah berkata, dia dan keluarga tidak mengenali
siapa wanita bertudung merah itu malah tidak pasti
sama ada wanita itu benar-benar manusia atau
sebaliknya.

Menurutnya, dia juga pernah membawa anaknya itu
berjumpa dengan ustaz untuk tujuan berubat namun
tiada perubahan sikap yang ditunjukkan pada
anaknya berikutan kehilangannya itu.

“Kami bimbang sesuatu yang buruk menimpanya
kerana sehingga ke hari ini dia masih belum pulang ke
rumah selepas hilang buat kali ketiga di tempat
bertugas pada 16 Mei lalu dan kehilangan ini penuh
misteri kerana sudah masuk kali ketiga juga dia hilang
dalam bulan ini,” katanya.

Orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai
Mohd Noor Azam supaya segera lapor ke Ibu Pejabat
Polis Daerah (IPD) Kubang Pasu menerusi talian 04-
9172222 atau Balai Polis Langgar (04-7876222).SH

 Wednesday, May 25, 2011 at 9:29am


Info terkini!!! tlglah wahai rakanku sekalian, anak saya memg dilarikan dgn kereta kerana 22/5 ada di KB sbb ada bukti... Tolonglah doakan... tolonglh tgk2 di mana yg dapat... Mungkinkah akan di bw ke luar negara...??? Ya Allah....
ini post 2 jam kemudian 
 
 
buat kawan-kawan..bantulah pensyarah saya.. 
PUAN NATRAH SHAARI DAN ENCIK MOHD NAZRI WAN SENIK. 



Kepada semua yang mengenaliku, saya gagahkan jua tangan ini mencatat rintihan ini..., doakanlah ketabahanku menghadapi dugaan yang amat besar ini..... kini kerinduanku kepada seorng anak mengheretku ke sudut yg amat sepi dan pilu.... Manusia atau makhluk haluskah yang terlibat? Walau apa jua yg berlaku...Pulangkanlah anakku....... dia... berkorban siang dan malam berkhidmat sebagai seorang doktor menyelamatkan nyawa insan lain....di manakah dia kini......... saya rasa hampir tersungkur, lemas dalam lautan resah yang tak bertepi.... RINDU seorang ibu begitu menghimpit ... kini apa yg ditelan semuanya tawar, pahit, kelat....kalau sahabat nak tahu maklumat lanjut dalam berta TV3 dan TV9 tgh ini (Sabtu)... juga dalam semua akhbar pada hari ini! Aneh tapi berlaku! Doakan wahai sahabat.... HNS IPG KDA
 
TERUS MENEMBAK DOA.
 



::.kalau senyuman itu yang mampu membahagiakan mereka, tak menjadi kesalahan kalau aku turutkan tanpa kesah, tanpa peduli apa kata hati.::






Sunday, May 15, 2011

warisan emak ayah.

Disini lahirnya sebuah cinta
Yang murni abadi sejati
Disini tersemai cita cita
Bercambah menjadi warisan
sini?? ipg kampus darulaman mungkin.. -_-"


Andai ku terbuang tak diterima
Andai aku disingkirkan
Kemana harusku bawakan
Kemana harusku semaikan cinta ini
kena study rajin-rajin, kena jaga perangai budi pekerti pe sume. supaya tak kena kick. hehe
Betapa
Dibumi ini ku melangkah
Keutara selatan timur dan barat
Ku jejaki
sungguh la, merata dah pergi nih...

Aku
Bukanlah seorang perwira
Gagah menjunjung senjata
Namun hati rela berjuang
Walau dengan cara sendiri
Demi cinta ini
yup, aku budak yang atas bumi nih berazam nak teruskan warisan..em!

Ku ingin kotakan seribu janji
Sepanjang kedewasaan ini
Ku ingin sampaikan pesanan
Aku lah penyambung warisan
 warisan emak ayah...






kata mak : "anak perempuan mak sorang ni la y ikut jejak mak ayah.." :')














gara-gara semangat nak study.
dengar lagu sudirman nih memang menyuntik semangat betul la. 
KLASIK! haha





::.kalau senyuman itu yang mampu membahagiakan mereka, tak menjadi kesalahan kalau aku turutkan tanpa kesah, tanpa peduli apa kata hati.::




Wednesday, May 4, 2011

Gara-gara Australia dan setompok tahi lalat.

Baru-baru ni hajat di hati nak sangat-sangat pijak bumi Australia. Backpacking seminggu dua pun jadi la. Ada sesuatu yang menarik. Yang ingin dicapai di sana. Kenapa Australia? Jawapan itu biar saya sendiri simpan. Kerana saya tak fikir ada yang faham. InsyaAllah.akan berusaha menjejakkan kaki di sana. Pasti. Moga dipanjangkan umur.

mereka panggil ini opera house.


Jadi, bila kata nak ke luar negara. Mesti nak kena buat passport. dan buat passport tak susah mana. kena ada salinan ic, dan gambar dua keping. ehem. duit kena hulur jugak. ikut la berapa tahun jangka hayat passport kita tu.  Senang kan? haha. dah ada passport, pijak la mana-mana negara pun. tak da sapa nak halang kalau kita tak buat masalah. tak ada rupa penjenayah.


 ok. tu cerita senang. mari cerita susah pula.

Pengalaman yang mendewasakan. ehem. Ayat tak nak kalah kan. :P

model pejabat imigresen. ok perasan.


apa yang saya mula sedar, banyak perkara yang saya sudah mula uruskan sendiri. tak mengharapkan mak ayah berdiri kiri kanan, tak mengharapkan abang kakak teman kat sebelah. Sungguh la, saya dah mula berdikari. Emak dah mula melepaskan saya untuk melakukan sesuatu. Ayah dah mula membenarkan saya membuat keputusan sendiri. Hari ini saya menjejakkan kaki ke Mini Putrajaya. Pejabat Imigresen. Nak renew passport yang ada. Sendiri. Dulu buat passport semua mak ayah yang uruskan. Tak tahu apa-apa pun. Tahu-tahu dah siap. Tahu-tahu dah nak naik kapal terbang. Tahu-tahu dah pijak kaki ke negara lain. Senang amat.Macam yang saya kata tadi. Ini cerita susah.

# SUSAH 1 = TAK TAHU JALAN.
ok. betul. Mini Putrajaya. saya panggil mini Putrajaya. orang lain tak tahu la pulak. Jalan nak ke Alor Star. Dulu ada kelas renang. Hari-hari lalu situ. Senang sangat la. tak susah mana pun. Kalau sesat jugak memang patut kena gelak. Tapi apa yang buat perkara ni jadi susah. Entah kenapa dalam keadaan blur pagi-pagi Rabu nih, saya sungguh-sungguh pusing Alor Star semata-mata nak cari Pejabat Kementerian Dalam Negeri. Hoi! kat Mini Putrajaya la! Adoi. Lambat nak terjaga. Lambat bangun. Lambat sedar. Ada la dalam sejam dalam kereta melilau kat Alor Star. Ok. Simptom pagi memang macam tu rasanya. Kalau dulu, duduk je dalam kereta. Ayah bawak. Tahu-tahu dah sampai. senang kan. Masa sampai kat Mini Putrajaya tu, punya la cuak. Perasaan "satu lagi perkara baru dalam hidup" datang. Pernah rasa macam tu?

mereka-mereka di sini sungguh ramah. (:


#SUSAH 2 = BLUR.
ok. harap maklum. saya, cik Rodhiyah binti Ahmad memang seorang yang blur. Jangan la nak main teka-teki ke, nak cakap bahasa tersirat ke, nak buat gaya-gaya makan dalam ke, nanti diri sendiri yang kecewa. saya memang blur. Respon saya tak berapa baik. Memandangkan mode simptom pagi belum lagi tukar, masa nak naik ke pejabat imigresen, Jabatan Pertahanan Laut telefon.

"Cik Rodhiyah, pasukan saya tidak dapat meneruskan perjalanan kerana sekarang angin kuat, air laut pasang. Bagaimana dengan pasukan ekspedisi cik? "

terus tersedar.terus terjaga.

tahu tak, ini bala?
tahu tak, saya bukan kat laut aka Pantai Merdeka? Saya di Mini Putrajaya.
tahu tak, ada pasukan pertahanan laut tengah bimbang akan kami kat tengah-tengah laut tu?

perbualan seterusnya di sensored kan.hmm. sendiri tanggung.

sampai bahagian imigresen. cengang tengok orang ramai. dalam kepala dok teringat kat 'encik laut' dalam telefon tadi. " naik pejabat, ambil borang, isi, beratur, ambil nombor. tunggu giliran, pastu tunggu la dia nak suruh buat apa". ok. memang berdikari pergi sendiri. Tapi satu-satu mak dah pesan nak buat macam mana. hehe. masih dalam kategori berdikari kan? ;) budak blur memang kena ada orang pesan macam-macam.

muka budak nak isi borang passport

ini borangnya ye..

Miss Sangeet. Jejak kasih. sahabat lama k.long.

peneman setia : cik saidatul ^^,


#SUSAH 3 = MASALAH BERBANGKIT
ok. semua akan berjalan lancar kalau kita ikut segala arahan yang dia bagi. Dia nak kita tandatangan, kita tandatangan. Dia nak kita cop jari kiri kanan. kita bagi. tak melawan langsung walau nanti ibu jari kiri kanan jadi hitam. dia nak kita bayar duit. ok yang tu memang kena. Dia minta kita tunggu 10 minit pastu jadi sejam dua. tak apa, kita tunggu. Boleh dapat markah sahsiah A kalau tak melawan kata macam ni. apa yang jadi masalah tadi, masa dah berlalu sejam, masa nombor di panggil lagi sekali untuk sahkan dan ambil passport. 'Akak kaunter' tu tenung je muka saya. lama. L.A.M.A.
kak, saya nampak cantik sangat sampai ada iras-iras avril lavigne ke? ok. perasan.

Dik, sebelum ni ada tahi lalat ke kat muka?


ek? ada. sini,sini,sini. sambil tunjuk. 

 ok. perhatian, saya memang ada dua tiga tahi lalat kat bahagian muka. yang saiznya tak berapa besar. yang orang kalau tak tengok tak akan perasaan. bawah dagu lain cerita.

Tak. Kat sini. sambil tunjuk skrin komputer dia. dan passport baru saya.

Sebelum pembedahan. HAHA

HAHAHAHAHAHA.

sumpah tu bukan tahi lalat saya kak, mungkin orang lain punya tahi lalat jatuh kat pipi saya.

HAHAHAHAHAHA.


ok. ini masalah berbangkit. Tapi ini juga hiburan untuk hari Rabu.

BETUL VS PENYAMARAN


ok. gelak lagi.

Alkisah, saya diminta untuk tunggu 10minit kononnya yang kemudiannya dah jadi sejam lebih. dan sepanjang tempoh tu, ramai pegawai imigresen yang keluar jumpa saya atau lebih kepada usya muka saya untuk dapatkan pengesahan. Masing-masing muka macam dalam hati 'o0, ni la budak yang buat pembedahan plastik buang tahi lalat kat pipi tu' Adoi. Kecoh kejap kat pejabat tu. Tahniah uya.
dan nak dijadikan cerita, lepas semua pegawai tu habis bincang, kata putus adalah passport saya perlu dibuat lain untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini. Maka berejam-jam la saya di sana. dengan senyuman yang tahi lalat kat pipi dah hilang. sebab gambar dalam passport tu dah jadi muka orang lain.
tak boleh sampai Australia dengan passport 'orang lain'. Australia? tengok. dah tersasul. maknanya kena pergi. hehe




ek? 3 bijik susah je??? maknanya tak ada la susah mana..
TAAAKKKK. satu perkara yang paling susah.

# MAHA SUSAH = TAK ADA DUIT.
pernah dengar, no money no talk?? haa.. ini la dia. jangan nak sembang kencang yep. kumpul duit dulu. :)

menuju destinasi







::.kalau senyuman itu yang mampu membahagiakan mereka, tak menjadi kesalahan kalau aku turutkan tanpa kesah, tanpa peduli apa kata hati.::




Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...