stay tune

Thursday, September 8, 2011

REDAH SELAGI BOLEH

apa yang saya sedar,
sejak akhir dua akhir tiga akhir ini,
saya makin malas menulis,
makin malas mengarang,
ok, tak. makin malas menaip,
bercakap pun dah kurang,
biarkan segalanya berlegar-legar dalam kepala,
biarkan segalanya terperuk dalam hati.
teruk?
tak. ini parah .



ok. bukan tu sebenarnya,
intro  random.
tapi yang ini,
REDAH SELAGI BOLEH.

pepatah ada kata,
hidup kena ada perancangan,
kalau tak kita merancang untuk gagal.
ada benar. setuju tanpa bangkangan .
cuma suka saya dengan gaya sendiri,
kerana saya tahu, ramai yang merancang,
gara-gara takut gagal.
tapi hairan, dalam merancang itu,
tiada langkah, tiada pergerakan.
diri sudah selamatkah?
maka, saya lebih selesa melangkah,
lebih selesa bergerak,
hey, saya juga merancang,
bezanya dalam REDAH saya itu,
biar Allah yang tentukan jawapannya.
asal saya buat, asal saya usahakan,
saya sudah cukup puas hati,
kerana saya melangkah, kerana saya bergerak .

*senyum puas hati*



ok, rasa macam bukan ni jugak.
tak-tak. ini isi pertama yang tak berapa nak random.
dekat sangat dah dengan tajuk.
ok uya, fokus.


oh, kan tadi saya kata saya sudah semakin malas.
ok, malas la. tengok gambar ye.
mungkin lebih berkesan dari dengar baca saya membebel.


hey,
selain melangkah dan bergerak,
saya memilih untuk mencari dan menjejaki..
:') dan hasilnya, benar-benar puas hati.

*senyum puas hati sampai mata masuk habuk*


mereka-mereka ini, kesayangan yang saya tidak mahu hilang. terpisah pada tahun 2005. susunan Allah tu cantik, 2008 nampak muka didie (dua dari kiri) di IPG kampus Darulaman. 2009, rupanya amal(paling kiri) kat arau je,unimap, maka selalu juga beliau turun jitra. dan mira (paling kanan) tahun ni baru berpeluang jumpa..lepas 6 tahun. :') mira di upnm.
uya, didie n mira bergerak ke teluk intan..ni Dalila. sehari, dua hari, tiga hari.. berhari-hari sampai dia muak tengok muka saya. saya menginap di rumah beliau sepanjang saya mengikuti SBE yang terakhir. kalau nak cerita tentang kesayangan yang seorang ini, mari duduk mengadap bertemu lutut dengan saya, terlampau banyak kisah nak dikongsi.. :') saya dengan Dalila, tiada jarak yang memisahkan, terasa sentiasa dekat . beliau di uitm arau.

ini Najwa Hazirah. PKU saya semasa di sekolah. sekarang di ukm. terpisah dengan wa lepas tamat zaman sekolah. jumpa balik puasa yang lepas, 2011.. lebih kurang 4 tahun dah.. wa banyak berubah.. dari rumah ila, kami gerak ke rumah wa.. kronologi redahan :)

dari teluk intan bergerak ke slim river. diketemukan dengan ain husna dan asmahani. antara sahabat terawal yang saya kenal di slim river (2003). kami satu dorm. terpisah masa tamat zaman persekolahan. sekarang ain di uia gombak, dan as di uitm shah alam. cerita-cerita nakal masa form 1 memang tak kering gusi gelak.

dan ini sememangnya tak dijangka. tiada dalam list, tapi Tuhan masih ketemukan. biasanya dalam program reunion wajah-wajah ni akan hadir. azri naqiuddin, azri naim, akmal rais. yang terkejutnya waktu ini baru saya mengenali azri naim yang sebenar. kadang-kadang rasa nak gelak, kadang-kadang hanya mampu gelengkan kepala. walaubagaimanapun beliau antara pemimpin pelajar yang saya amat hormati, jika nak dibandingkan dengan KU-KU yang lain. azri di uitm shah alam, naim di usim dan akmal rais sudah bekerjaya, insyaAllah, akmal rais antara yang terawal akan jemput kami makan nasi minyak. doakan untuk mereka. :)

lepas pertemuan yang tak disangka tadi, kami bergerak ke rumah mama ros. antara warden yang paling hot. zaman jajahan beliau memang melekat dalam kepala sampai sekarang. siapa yang tak pernah 'kenal' masa zaman jajahan beliau memang rugi. oh, sangat la rugi siapa yang jadi budak baik. haha. sekarang mengajar di methodist tanjung malim.

kami bersembang, ketawa, gelak dan diam..macam-macam. kitab-kitab dari tahun 2003 hingga 2007 diselak satu persatu. Tuhan, terima kasih kerana ketemukan aku dengan mereka :")

lelaki : pijud = aizat zulhilmi. secara jujurnya saya tak berapa mengenali beliau, 2006-2007. kelas pun lain-lain. kalau ini boleh dijadikan sejarah, rasanya first time duduk semeja, berbuka puasa. ke pernah? tak ingat. pertemuan singkat ini merapatkan ukhwah kami, dari tak bertegur, dah mula bertanya khabar, bertukar cerita. beliau sekarang di usm.

ok. ini gambar saya curi dari fb :) lepas diselongkar gambar ain nasyiha (merah makngah:) dengan husna (pink,sebelah merah makngah,hehe) yang datang lewat malam tu tak ade.. dua orang ni mungkin dah Allah kata tak boleh duduk jauh-jauh. saya mula kenal mereka tahun 2004. sentiasa bersama hingga sekarang kalau maklumat yang ada dalam kepala ni tak salah, di upm. dua-dua di upm. betulkan saya jika salah. :) kalau diperhatikan gambar, ada wajah-wajah lain yang juga ada dalam list RINDU. :') kayda (usm) dan athirah (unitar), tak berkesempatan nak jumpa.

azriatul farahaian ahmad zamili (usu). usaha beliau untuk turun ke teluk intan, amat saya hargai. walau tak banyak masa yang ada. walau tak banyak perkara yang dapat dibualkan. saya sibuk dengan SBE. kehadiran beliau ada rasa bahagia. saya selesa begitu. berada dekat bersama kesayangan-kesayangan yang saya janji pada diri tidak akan biar ukhwah ini rosak. tidak akan saya biar ukhwah ini hilang. JANJI.

along-atiqah azhar (IPG kampus tengku ampuan afzan) antara insan yang lama saya cuba jejaki. terpisah lepas tamat form 3. lepas 6 tahun, kami diketemukan di tepi jalan, lorong nak masuk rumah ila, sama-sama baru balik dari sekolah, sama-sama hadir untuk sbe. sama-sama mendidik diri untuk menjadi pendidik. ingin kembali waktu dulu. rindu saya pada along menggunung. pertemuan yang dirancang terlampau singkat. masing-masing mempunyai urusan. saya masih tetap bersyukur, sempat ketemu. Alhamdulillah :')

hiqma hasyikin ( betulkan ejaan kalau salah ) :) sekarang di utm. terpisah tahun 2006. berjumpa balik di menara condong. ekin masih ekin yang dulu, ramah, aktif..yep masih seperti dulu. tak sangka walau dah lama tak jumpa, kita masih boleh bersembang rancak. tiada langsung rasa kaget. ukhwah itu benar-benar pelihara kita. beza?? nak jugak?? ok2..dulu kita zaman sekolah tak boleh pakai celak.. hehe.

*habuk masuk mata* untuk gambar ini. kami bergerak ke manjung untuk bertemu dengan shazatul shifaa zulaikha zulkifli (uitm sri iskandar). padat, ringkas dan laju. antara kesayangan-kesayangan saya, shifaa ini yang paling saya risau.. pa..jaga diri ya.. kalau di dunia aku tak ingin hilang kau, syurga apatah lagi.. :'")

aida muslihah (kuis) . terpisah lepas tamat zaman persekolah. satu lagi pertemuan ringkas yang berjaya saya jejaki. dan aida juga merupakan kesayangan terakhir yang berjaya saya redah sebelum balik ke taiping. insan ini saya pernah rapat, pernah bertepuk tampar, pernah bermasam muka, pernah ketawa gembira. pertemuan ini membuktikan yang semua tu bukan saja pernah malah 'masih'. kita masih bersahabat :) aida orang pertama yang ajar saya peraturan cara lipat selimut yang ditetapkan. haha.

hari-hari saya di teluk intan, dilayan oleh kesayangan-kesayangan ini. ribuan terima kasih.


eh? mula macam malas kan. 
dalam malas tu, panjang lebar jugak.
sah ko kuat berleter uya. 
Ya Allah,
peliharalah ukhwah kami.
perkukuhkanlah iman kami.
amin.
 
 
"Mati tu bila-bila.
Sebab itu kalau aku cinta, aku sebutkan sahaja tanpa menyelindunginya.
Sebab itu kalau aku kasih, aku lepaskan sahaja tanpa menghalangnya.
Biar di dalam hidup itu ada maknanya,
dan bila mati aku mati dalam keadaan penuh puas melaluinya." -Hilal 


sumber gambar: fb kawan-kawan. terima kasih pada yang berkaitan :)

4 comments:

aYiE said...

awesome entri..thanx sahabat (^_^)

ain+husna^_^ said...

even xlme pertemuan kte tp cukup tuk msinopsiskan peristiwa2 sepanjg 03-07..^_^

shazatul shifaa zulaikha zulkifli said...

banyak sungguh habuk masok mata . betol . banyak betol .

uyaitusaya said...

AYIE :

AYAT PERTAMA ANTARA KO NGN AKU..
"HYE, NAMA SAYA NAQIU"
:)

AIN HUSNA :

5TAHUN Y CUKUP PADAT TOK DJADIKAN BUKU MEMORI KITA ^^

SHIFAA :

MAAF, TAPI AKU MEMANG SAYANG KO :')

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...