stay tune

Tuesday, November 29, 2011

hujan .


saya boleh ambil masa berjam-jam duduk tepi tingkap atau pintu mengadap hujan .


termenung .
kadang-kadang fikirkan masa lalu ,
kadang-kadang fikirkan apa yang sudah saya lalui sepanjang hari ,
kadang-kadang berangan tentang masa depan ,
dan memang kadang-kadang saya hanya memandang kosong .
segar . damai .
saya sukakan hujan .


kisah hujan 


.."aisey...hujan pulak...aku baru je sidai kain..hish!"
.."lorhhh..tadi panas elok je..asal tiba-tiba hujan pulak ni, aku nak keluar main kot.."

.."spoil betul la, tak pasal-pasal kena terperap je dalam rumah.."
.."naa..hujan lagi..silap-silap banjir la kita nih.. menyusahkan betul!"


biasa dengar kan?
kadang-kadang saya sendiri mengeluh bila ada aktiviti yang tergendala,
kadang-kadang saya sendiri terlupa hujan yang turun itu aturan Allah,
Astghafirullah..siapa saya untuk menidakkan segala apa yang telah Dia susun.


Dalam sebuah hadits qudsi, Rasulullah bersabda, Allah Ta’ala berfirman,

قَالَ اللَّهُ تَعَالَى يُؤْذِينِى ابْنُ آدَمَ ، يَسُبُّ الدَّهْرَ وَأَنَا الدَّهْرُ ، بِيَدِى الأَمْرُ ، أُقَلِّبُ اللَّيْلَ وَالنَّهَارَ
 “Manusia menyakiti Aku; dia mencaci maki masa (waktu), padahal Aku adalah pemilik dan pengatur masa, Aku-lah yang mengatur malam dan siang menjadi silih berganti.[22]



kalau kita gelisah kerana tidak dapat melaksanakan apa yang kita rancang,
lain pula cerita tentang perasaan Kekasih Allah apabila terlihatnya hujan.


‘Aisyah radhiyallahu ‘anha menceritakan,

وَكَانَ إِذَا رَأَى غَيْمًا أَوْ رِيحًا عُرِفَ فِى وَجْهِهِ . قَالَتْ يَا رَسُولَ اللَّهِ إِنَّ النَّاسَ إِذَا رَأَوُا الْغَيْمَ فَرِحُوا ، رَجَاءَ أَنْ يَكُونَ فِيهِ الْمَطَرُ ، وَأَرَاكَ إِذَا رَأَيْتَهُ عُرِفَ فِى وَجْهِكَ الْكَرَاهِيَةُ . فَقَالَ « يَا عَائِشَةُ مَا يُؤْمِنِّى أَنْ يَكُونَ فِيهِ عَذَابٌ عُذِّبَ قَوْمٌ بِالرِّيحِ ، وَقَدْ رَأَى قَوْمٌ الْعَذَابَ فَقَالُوا ( هَذَا عَارِضٌ مُمْطِرُنَا ) »

“Jika Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam melihat mendung atau angin, maka raut wajahnya pun berbeda.” ‘Aisyah berkata, “Wahai Rasululah, jika orang-orang melihat mendung, mereka akan begitu girang. Mereka mengharap-harap agar hujan segera turun. Namun berbeda halnya dengan engkau. Jika melihat mendung, terlihat wajahmu menunjukkan tanda tidak suka.” Beliau pun bersabda, “Wahai ‘Aisyah, apa yang bisa membuatku merasa aman? Siapa tahu ini adaah adzab. Dan pernah suatu kaum diberi adzab dengan datangnya angin (setelah itu). Kaum tersebut (yaitu kaum ‘Aad) ketika melihat adzab, mereka mengatakan, “Ini adalah awan yang akan menurunkan hujan kepada kita.”[6]


kisah kaum Aad.
apa kita tidak terfikir?
apa kita tidak ingin menjadikan ia sebagai pengajaran?
seperti mana kaum Aad menutup mata, memekakkan telinga mengenai kisah kaum nuh?
melihat dunia sekarang, dunia hari ini,
benar, kita harus takut.


ujian kecil dari Allah, teguran kecil dari Allah. - banjir besar ; jitra 2010



 اللَّهُمَّ صَيِّباً ناَفِعاً
[Ya Allah, turunkanlah pada kami hujan yang bermanfaat]


sama-sama lah kita berdoa, moga hujan yang turun itu adalah hujan rahmat dari Allah. Hujan yang memberi manfaat kepada seluruh pelusuk bumi. Hujan yang tidak membinasakan. Hujan yangmencurahkan rezeki kepada penduduk bumi.

dan hujan, adalah antara waktu yang mustajab untuk kita berdoa .


hujan dan budak degil



dulu-dulu, DULU-DULU la.. emak selalu pesan "jangan main hujan, nanti demam". dan ada seorang budak degil ini memang tak dengar kata, dengan riang-rianya main hujan. lompat sana, lompat sini. sakan sungguh beliau main hujan. dan akibatnya, dua tiga hari beliau terbaring-demam. padan muka kau budak degil.


ingatkan dulu-dulu saja, rupanya sampai ke hari ini, budak degil ini masih menerima pesanan yang sama, kalau bukan dari emak sekalipun, dari orang sekeliling. Budak degil ini tidak boleh kena hujan. tapi tetap tunjuk gagah jalan dalam hujan ala-ala macho sikit pun tak lari, payung tak nak pegang langsung. dua tiga hari kemudian, beliau ditemani hidung yang berair sakan-selesema, sakit kepala. padan muka kau budak degil.

budak degil ini pernah terlantar, kerana hujan. jenuh kawan-kawan pimpin. asma, lelah tidak ada. tapi cukup lemah kalau mengalami kesejukan. tak boleh langsung sejuk. atas sebab itu juga tak boleh suka-suka hati meredah hujan. suhu badan beliau, suhu sejuk di luar, sememangnya tidak pernah serasi. itulah hakikatnya, beliau dengan hujan hanya boleh bercinta jarak jauh sahaja. cukup la dengan memerhati hujan dari jendela :)



rata-rata ramai yang kata, sebab kurus sangat. tak ada lemak yang bekalkan haba pada tubuh.
tapi rata-rata lagi ramai yang kata, sebab kau tak makan sayur! sekian~


saya makan nasi kerabu kot, yang campur-campur dengan ulam tu.. tak percaya? jom pergi beli nasi kerabu ;) haha. *tiba-tiba




eh, kat luar hujan.
"Allahumma shoyyiban naafi’aa..amin :)"








selitselit :
hujan-hujan nih, apa cerita orang terengganu ye?
langsung tak dengar khabar.







.:: dekati, selami, kenali ::.

13 comments:

ieja said...

haa..org trgnu mana ni? :P

pelangipagi said...

sentap! de nma aku di ruang komen,ahakss :p

selit jgak org ganu. MENAGPAkah terSELIT di situ...

uyaitusaya said...

O0PSS..K.IEJA LA...SAPE LAGI.. HAHA. BERJELA SAYA KARANG, TU YANG AKAK HIGHLIGHT YE..:p

didie noxious said...

okes..aku TERkomen guna acc adek aku,hehe :))

shazatul shifaa zulaikha zulkifli said...

budak degil ni degil betol la . haih .

uyaitusaya said...

OK DIDIE..KO TERSILAP GUNA ACC ADIK KO KE?? HAHA.

HAHA. NTAH.. TERINGAT MUNGKIN. :)

uyaitusaya said...

PA : HAHAHA. KENAL EH DENGAN BUDAK TU? BUDAK TU DAH MAKIN INSAF KOT..^^

EruzuLiyana said...

terima kasih atas perkongsian yang menarik, saya suka main hujan, rasa tenang.. (:

uyaitusaya said...

HEHE..AKK KAL0 MAEN HUJAN TU NAMANYA CARI PENYAKIT :) SENTUH SIKIT2 JE LA.. ;)

ain+husna^_^ said...

yup hujan itu mendamaikan,
hujan juga meresahkan,
hujan pembawa rahmat,
xmustahil juga pembawa amaran,
masing2 punya tafsiran sendiri,
cume yakin suma tu aturan Allah,
dan aturanNya adalah aturan yang terbaik.^_^

uyaitusaya said...

TEPAT SEKALI AIN HUSNA!! :)

mohd asran said...

budak degil aka budak demam.. sekian. :D

uyaitusaya said...

HAHAHA :p..SEKIAN~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...