stay tune

Monday, November 7, 2011

persepsi.

ada masa saya suka bercakap,
tanpa ada yang suruh saya buka mulut,
habis semua cerita saya ingin kongsikan.
ada masa saya suka mendiamkan diri,
pancinglah macam mana pun untuk dapat respon saya,
saya pilih untuk tidak bersuara.
perjalanan tanpa arah tujuan,
telah bawa saya ke suatu tempat,
yang membuatkan saya ingin berkongsi cerita walau diam.

.......................................................

situasi petang.

"assalamualaikum..(banyak kali-sampai isi rumah bagi respon)
jengok dari tingkap, dua orang budak kecik berkopiah.
tuan rumah-buka pintu. "waalaikumsalam".
abang-"akak nak beli cendol tak? ada siap santan dengan gula."
tuan rumah- tengok lama.."berapa ni dik?"
abang-"dua ringgit ja kak, tinggal lagi dua. akak nak beli tak?akak bila balik?"
tuan rumah- "akak balik esok"
adik-"akak ada air tak?"
tuan rumah-tercengang,tapi kesian tengok budak kecik, nampak penat sangat. "ada, masuk la dulu kejap,akak ambil air"
tuan rumah- "datang dengan sapa?"
abang-"ayah, ayah jual kat tempat lain"
abang- "akak nak beli tak? tinggal dua ja lagi ni."
tuan rumah- "bagi la akak satu. akak beli satu ye, nah dua ringgit"
abang- "terima kasih kak." sambil tarik adik keluar.

........................................................

biasa sangat cerita ni kan?
biar saya tambah perisa.
jangan bimbang,
masih lagi cerita yang sama.
masih lagi cerita yang sebenar.

........................................................


situasi petang.

"assalamualaikum..(banyak kali-sampai isi rumah bagi respon)
jengok dari tingkap, dua orang budak kecik berkopiah.
buka pintu. "waalaikumsalam".
abang-"akak nak beli cendol tak? ada siap santan dengan gula."
tuan rumah- tengok lama.."berapa ni dik?"
abang-"dua ringgit ja kak, tinggal lagi dua. akak nak beli tak?akak bila balik?"
tuan rumah- "akak balik esok"
adik-"akak ada air tak?"
tuan rumah-tercengang,tapi kesian tengok budak kecik, nampak penat sangat. "ada, masuk la dulu kejap,akak ambil air"
tuan rumah- "datang dengan sapa?"
abang-"ayah, ayah jual kat tempat lain"
abang- "akak nak beli tak? tinggal dua ja lagi ni."
tuan rumah- "bagi la akak satu. akak beli satu ye, nah dua ringgit"
abang- "terima kasih kak." sambil tarik adik keluar.


:::sembang-sembang di meja makan:::

kau tahu tak tadi, ada dua orang budak kecil pakai kopiah,
kecil lagi, datang nak jual cendol.
kesian budak-budak tu kan,
kecil lagi dah kena tolong keluarga cari duit.
hidup susah.aku baya-baya tu dulu dok main guli dengan kawan-kawan.



............................................................


situasi petang.

"assalamualaikum..(banyak kali-sampai isi rumah bagi respon)
jengok dari tingkap, dua orang budak kecik berkopiah.
tuan rumah-buka pintu. "waalaikumsalam".
abang-"akak nak beli cendol tak? ada siap santan dengan gula."
tuan rumah- tengok lama.."berapa ni dik?"
abang-"dua ringgit ja kak, tinggal lagi dua. akak nak beli tak?akak bila balik?"
tuan rumah- "akak balik esok"
adik-"akak ada air tak?"
tuan rumah-tercengang,tapi kesian tengok budak kecik, nampak penat sangat. "ada, masuk la dulu kejap,akak ambil air"
tuan rumah- "datang dengan sapa?"
abang-"ayah, ayah jual kat tempat lain"
abang- "akak nak beli tak? tinggal dua ja lagi ni."
tuan rumah- "bagi la akak satu. akak beli satu ye, nah dua ringgit"
abang- "terima kasih kak." sambil tarik adik keluar.


:::sembang-sembang di meja makan:::

kau tahu tak tadi, ada dua orang budak kecil pakai kopiah,
kecil lagi, datang nak jual cendol.
yang aku pelik sekarang, dia ada tanya "akak bila balik?"
kau tak rasa ke budak yang kita tak kenal, jual cendol, tiba-tiba tanya bila nak balik.

dia tahu je kan kita bukan orang sini, aku musykil la.
ahh..sudah..dah la cendol yang dia bawak tu dua ja! siap minta nak minum air lagi.
kau tahu, budak tu minum air seteguk je, td punya la buat muka penat. aku rasa umah kita nih dah kena aim dh nih.. budak-budak tu ada la tu sape-sape hantar. kita kena report polis!

cendol buang dengan penuh rasa takut.cawan basuh dengan penuh rasa curiga


.........................................................


sembang-sembang dengan orang sekeliling kawasan tu,
betul, budak dua orang tu akan tanya soalan yang sama, 
dan akan minta untuk minum air.
terpulang pada persepsi masing-masing.
itu bukan tempat saya, itu bukan kawasan saya,
saya hanyalah pengunjung yang melihat peristiwa itu.
kata saya itu pelik, harus berjaga-jaga,
cuti baru-baru ni saya dapat tahu rumah kawan-kawan dari kelas matematik kena pecah masuk.
dan peristiwa itu mempengaruhi persepsi saya terhadap budak-budak tu.
kita memang kena berjaga-jaga kan?


kesimpulan : penduduk bumi makin kreatif, tiada yang selamat dalam kawasan selamat.

huzaifah ibnu mohd ikram, sila membesar dan menjadi khalifah yang di puji oleh penduduk langit.




selitselit:
saya musafir mencari ketenangan, 
sungguh, walau rasa takut menimbun,
saya tetap tidak ingin pulang.
di situ tiada yang mengenali diri,
di situ saya menilai diri.








.:: dekati, selami, kenali ::.







2 comments:

mohd asran said...

jage2, hati2.. jgn percaya kat sape2.. semoga selmat selalu..

uyaitusaya said...

JO CENDOL JUGAK SELAMAT~

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...