stay tune

Friday, December 23, 2011

umur pencen 60 tahun?

sejak akhir-akhir ni, saya selalu dengar mak ngan ayah sibuk mebincangkan perihal 'bila nak pencen'. rasa kelakar la pulak. tapi dalam masa yang sama 'eh,mak ayah aku dah tua sangat ke?' :) mungkin sebab mak ngan ayah nampak masih kuat, jadi saya mula lali dengan umur mereka yang sememangnya dah hidup mencecah 5 dekad. ^_^.

dulu, kerajaan tetapkan usia pencen apabila mencecah umur 56 tahun, kemudiannya dilanjutkan sehingga 58 tahun, dan sekarang dah jadi 60 tahun! tapi ini bukanlah paksaan, cuma sekadar opsyen yang mana penjawat awam boleh pilih, boleh pertimbangkan, bila mereka nak mula bersara. jadi, dari sini la mak ngan ayah sibuk berdebat, yang seorang nak bekerja, yang seorang lagi nak berehat. :)

emak saya ok je nak bekerja sampai umur 60, tapi entah apa yang menggugat pendirian beliau, hingga beliau jadi ragu-ragu; sembang-sembang kat dapur, "ishh..boleh ke mak ni bekerja sampai umur 60, nanti mata pun dah kelabu, nak ingat nama anak murid pun susah, kalau nyanyuk ke apa ke masuk kelas pun dok silap nanti, silap-silap nanti mak jalan masuk kelas pun dah mengah-mengah, tak larat". saya hanya senyum, diam tanpa respon. hehe.

ini pulak perbualan antara ayah dengan kawan beliau, kata kawan ayah ; "haji, enta boleh nak lanjut sampai umur 60, enta tak ada masalah sebab enta dah tak susah, bekerja dalam pejabat ja. ana tak mahu la, kalau ana bekerja sampai umur 60, pencen, tak sempat rehat ana jatuh sakit, duit gaji ana sampai umur 60 tu ana buat belanja perubatan. xmo la, kerja untuk sakit buat apa, ana amik sampai 58 ja." ayah saya? ayah saya gelak je. haha. rupanya perangai ayah saya ni turun pada saya, tak banyak bagi respon bila orang bercerita.

ada la dalam dua minggu jugak dok dengar emak ngan ayah dok bincang hal ni. dan ini yang terakhir saya dengar. semalam. :)

ayah : kita pencen 56 ye.

emak : 56? kenapa kita nak pencen awal sangat..nanti tak tau nak buat apa kat rumah ni.

ayah : duduk rehat kat rumah, abang dah tak larat nak ulang alik ipoh.

emak : abang isi 56, Dah isi 60 na.
*mak, konon masa sembang-sembang macam takut nak ambil 60.hehe. saya masih tak menyampuk, hanya seronok mendengar*

ayah : macam-macam boleh buat, jaga pokok-pokok bunga, berkebun, tengok ayam-ayam tu, dah-dah la tu. kita rehat pulak.

emak : rumah ni dah la tak da sapa, tak kan Dah dok tengok korea ja dari pagi sampai petang.
*haha, mak saya pengikut tegar channel 391 ok. ;)*

ayah : isi borang pencen 56, dok rumah buat amal ibadat.

~the end. yang terakhir tu, merupakan arahan. bukan lagi perbincangan. haha. kelakar la. comel pulak bila perkara ni jadi isu. :) usia kita dengarnya dah bukan lagi opsyen, tapi wajib. jadi kawan-kawan, sila jaga kesihatan diri dari sekarang ye. kalau dipanjangkan umur, kita bakal guna kudrat dalam jangka masa yang lama. tapi kan..umur 60 bukan patutnye kita tengah main dengan cucu-cucu ke? kome tak rasa macam tu ke?? haha.


mak ayah dating ke sabah tak bawak anak-anak. T.T




selitselit :
sakan tengah sale sekarang. tapi apa lah guna nya sale bila poket tipis je. -_-"


                                                                                     






                                                                                           mata pena,

14 comments:

.::Nuruljannah::. said...

1. abg ng kak jannah amik pencen umur 60, depa kata 2040 nnti bru depa pencen.. tudia.. rasany kan masa tu ada lg ka zaman mnusia...hehehe...

betoi2.. xdak duit kan, xleh nak meraikan YES.. huhu

uyaitusaya said...

KAN..Y KITA NIH 2050 HAA..MOGA PANJANG UMUR LA YE....^^

NO MONEY NO TALK ORANG PUTEH KATA..HAHA

AmALiNa aFIqAh said...

cheq rasa nak dok umah men dengan cucu sajaa.

haha

*berangan*

uyaitusaya said...

HARUSNYA BEGITU LA KAN?? HAHA

Afiqah Mohd Nooh said...

pasni tgk la cegu2 naek tangga nak masuk kelas pakai tongkat

uyaitusaya said...

HAHA..8CELI UYA ASE 60 XDE LA TUA SANGAT..;) HEE~

anisyuhada said...

haha tajuk debat yang sama kat umah ni (:

uyaitusaya said...

SO SAPE Y MENANG ANIS??HAHA

Qaseh Ana said...

Nak fikir,tp tkt..sbb mcm jauh ja lg nk trgapai..hihi..tp klu smpat dan larat,nk umo 60 thn sbb untg.blh trskn prjuangn mndidik ank bngsa.pahala brpnjgn.klu xlrt n xsmpt,hrp2 lrt la nk ajr ank cucu kt rumah.tp betolla.bila fikir psl ni rs nk gelak plak..trbyg2 muka bila da tua nt..kih3...

Anonymous said...

5 abad?
5 dekad?

uyaitusaya said...

ANA

XPE..ANA MANTAIN CUTE..HEHE :)

uyaitusaya said...

ANONYMOUS

DEKAT! TQ..KHILAF DI SITU..TAK PERASAN..:)

Mohd Asran said...

ayah hansem kan.. :) heheh..
stuju dgn ayah, pencen awal, buat amal ibadat, kalu smpat pegi makkah lagi :)

uyaitusaya said...

EHEM..GENE AYAH TURUN KAT ANAK KOT...;) HAHA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...