stay tune

Saturday, November 17, 2012

Allah panjangkan usia

pengalaman semalam memang . .
entah. tak tahu macam mana nak gambarkan.
patutlah sebelum bertolak tu rasa tak sedap hati.
rasa lain macam je masa memandu.
sekarang aku betul-betul tahu macam mana rasa perasaan tak sedap hati.
lain kali take note. kalau tak sedap hati, jangan teruskan. boleh macam tu?
ada benda nak jadi.
dan 
semalam
adalah hari yang paling banyak aku beristghfar
hari yang paling banyak aku cakap 'benda dah nak jadi'
redha. pasrah.
sebab tahu dah memang akan kena langgar.
tahu dah memang tak boleh buat apa.
nampak dari cermin pandang belakang.
redha.pasrah. dengan dua kali hentaman yang cukup kuat.
sitbelt memang penyelamat kedua selepas Allah.
Allah yang tentukan semua ni.
benda dah nak jadi.
dah memang tertulis macam tu,
masa tu, kat situ.
:") Ya Allah.....
menggeletar satu badan.
terkejut.
apa-apa pun, 
hari tu jugak,
hari yang paling banyak aku bersyukur.
Alhamdulillah.
aku dengan kawan aku ok.
cuma ambil masa yang lama tersadai tepi jalan.
blur. tak tahu nak buat apa.
blur. dengan badan yang dah seram sejuk.
alhamdulillah.
yang langgar tu tahu salah.
dan ingin bertanggungjawab.
alhamdulillah,
anak-anak kecik dia semua selamat.
dengan isteri yang sarat mengandung lagi.
dari cerita abang tu,
dia pun dalam keadaan pasrah,
jalan penyelesaian memang langgar je keta aku.
nak mengelak, ada motor sebelah.
kuasa Tuhan,
rasa yang aku rasa,
selain takut, aku bersyukur.
kalau motor tu yang jadi pilihan,
dengan kelajuan kereta tu, aku dah boleh agak apa berita yang bakal keluar esoknya.
"benda dah nak jadi.."
perjalanan balik tadi, terpaksa tempuh jalan yang sama.
aku genggam stereng kuat. cuak dia macam pertama kali nak test jpj.
takut atas sebarang kemungkinan.
rupanya...
terkejut tu masih ada..
Allah.......


dalam kenangan~ :'( retak dan pecah. duadua:''''(





ayah : keluar rumah kita kena ingat Tuhan. jangan nak seronok sangat. lagi2 atas jalan. kita kena beringat. kita tak langgar orang, orang langgar kita. Allah kata jadi, maka jadi lah. alhamdulillah, tak ada apa-apa. tu bukan saja-saja Allah tetapkan macam tu. Allah bagi peringatan.tahu?






selitselit: 
azam sempena hijrah. memandu tak lebih 80km/s
terdesak sekalipun takkan lebih 100km/s






mata pena,



Wednesday, November 14, 2012

tarikh.

sebelum apa-apa,



moga tahun baru ini lebih beerti nilai hidup.
lebih mendekati, lebih memahami. insyaAllah.
:') Allah jua yang memegang hati.
moga terus kuat. terus teguh. tak goyang. tak kan terpisah.
yang wajib pantang tinggal. yang sunat bertambah-tambah.
biiznillah. semangat tahun baru ni.
ok. cukup.

macam biasa. aku cepat bosan.
dek kerana bosan. hari ni sekali lagi aku telah memporak perandakan bilik tempat beradu yang tak besar mana, tak kecil mana ni. cukup la, nak buat tempat rehat. tempat mengelamun, tempat mengadu pada Illahi. serba cukup. rumah sendiri kan..berani kata tak selesa :p
ok..aku mula dengan ubah kedudukan segala perabut yang ada..puui~ macam banyak je..haha.
single bed, almari baju, rak buku, meja lappy, carpet solat.,meja kecil untuk AlQuran..hmm..apa lagi yang ada eh? *tengok keliling* kan dah kata, bilik tak besar mana. ehe.
dan hari ni juga..aku check balik semua baju-baju aku dalam almari..ok. sangat banyak. sangat. sumpah tak tipu..aku dapat dua kotak besar yang aku kesan baju yang aku dah tak pakai. dan masih elok. faktor tak pakai? saiz. hahaha. insyaAllah, esok akan diuruskan proses untuk bagi bajubaju tu pada yang memerlukan..:')
dan.dan.dan lagi, tak sangka, bahagian paling bawah almari baju yang serba besar ni, dah la bawah, paling belakang pulak..aku jumpa benda yang aku tak patut jumpa. ok. sila jangan fikir yang bukan-bukan. kali ni bukan ular ke tikus ke lipas ke cicak ke. atau apa sahaja jenis binatang, aku jumpa barang-barang lama. barang zaman sekolah.

hmm.

lama aku terdiam. duduk tak buat kerja. terberhenti semua proses mengemas. aku belek satusatu. kenangan.
kenangan yang menjadi kan siapa aku hari ni. sekarang aku terfikir, kenapa aku simpan semuasemua ni eh? kenapa aku perlu bersifat sentimental macam ni eh? semua barangbarang/kadkad/hadiahhadiah yang kawan aku bagi, ada lagi. hatta, yang tulis atas cerbisan kertas kecil pon ada!

kertasempat segi : *uya,hanset ko bawah bantal jatuh masa tidur. aku dah cover, ada dalam tin biskut*

huiish~ dasyat sangat dah nilai sentimental yang aku pegang nih.yang cenggitu simpan buat apa? malu kat anak cucu dapat mak nenek takde law nih. haha~
aku asingkan, manamana yang aku rasa aku patut bakar dari dulu. manamana yang aku patut terus simpan dengan elok. belekbelek lagi.

satu

s

a

t

u

mata dah start berabuk.



nanti la sambung~
:'(


















 mata pena,



Monday, October 29, 2012

kalau aku tak serang kau, kau serang aku. so?

baik aku yang selamatkan diri!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
badan rasa sakit-sakit.
lenguh-lenguh.
maka keputusan untuk menyihatkan badan dibuat.
maka bercangkul-cangkulan cik uya dan cik asyikin di laman yang serba semak itu.
aktiviti mengeluarkan peluh dan bersosial bersama alam berakhir dengan kejadian bunuh membunuh.
scary mary. terjerit sana sini. haishh~ hilang kemachoan aku -_-"



dari kiri; aqmal,anep,amer. masing-masing dengan senjata masing-masing. nervous. tak tahu sape yang bakal kena serang.



kenapa ni? kenapa ni?
curious la konon.
 .
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.

terkejut usah cerita. memang menjerit. aku rasa ular ni pun terkejut dengar aku menjerit *_*


ada satu lagi gambo.
tapi macam tak sampai hati nak letak.

apa-apa pun terima kasih kepada herohero teratak paragon.
sepantas kilat sampai :-S
terima kasih daun keladi,
bilabila sudisudi la cantas rumput laman kami :-B




selitselit:
final exam. doakan.
keamanan keluarga. doakan.
ketenangan jiwa. doakan.
moga Allah permudahkan segala urusan keluargaku.

selitselitdua:
rindu nak berrunning man dengan kakak.

selitselittiga:
rindu nak berpizzapizzaan hujung-hujung bulan ni. spagetti pon jadi la..haish~



mata pena,



Monday, October 15, 2012

lima jam bersama muhammad nazrin sulaiman

muhammad nazrin sulaiman - ayen.
satu nama yang tak asing aku kira.
yang mungkin dikenali seantero ipda, . . aku kira.
haha. entah lah.
tak rapat mana. 
so, tak boleh nak declare - aku kenal dia.
kenal dari jauh, mungkin.
kenal rapat, belum.
ayen. punya satu peribadi yang agak unik.
unik bagi aku. sebab apa yang dia buat, diluar jangkaan. sungguh.
nak tahu luar yang macam mana jangkaan yang si ayen ni boleh buat,
cukup la bersama dengan dia lima minit, tak perlu sampai lima jam,
kalau kita tak gelak terguling-guling, 
mungkin kita rasa macam nak belasah dia sampai lebam-lebam.
tapi aku belum nampak kawan-kawan aku buat gaya macam nak belasah dia.
kalau alep, ye. selalu kena belasah.
sampai tikus pun sanggup kencing kat dia. 
haha. sorry alep.
ok, berbalik pada ayen.
ayen,
dia dengan cara dia.
dia dengan jalan dia.
dia dengan cakap dia.
dia dengan bising dia.
dia dengan tarian dia.
dia dengan gilagila dia!
itu ayen.

hari ini, aku belajar sesuatu, dari ayen.
kalau pun ada orang yang telah mengetahui cerita ini,
ini aku dengan ayen.
yang aku rasakan, cerita dia terus aku serap dalam hati.
aku hadam sampai lumat.
punya isi. punya ilmu. punya falsafah.
ayen bukan cakap kosong.
susunan ayat aku kurang pasti, tapi lebih kurang beginilah cerita dia,

ada seorang guru, yang meminta supaya anak muridnya membancuh kopi. secawan kopi. murid tu patuh tanpa banyak soal. apabila siap, guru tersebut meminta murid itu minum, pahit. tentu sekali pahit. sebab kopi yang pekat itu hanya dibancuh dengan secawan air. kemudian, guru tersebut meminta lagi murid tersebut membancuh kopi, kali ini ke dalam air telaga pula. murid tersebut patuh. dan guru meminta murid tersebut minum air tersebut. tawar.

jelas ayen, begitulah juga dengan masalah. masalah, kalau kita simpan seorang, telan seorang, rasanya cukup pahit, berbeza jika masalah itu kita kongsikan, kongsikan dengan orang yang kita percaya, beban yang kita tanggung akan jadi lebih ringan. terpulang, mahu pilih simpan seorang atau kongsi bersama kawan-kawan.

terima kasih ayen :) 



ayen dengan falsafahnya. jangan salah faham, dia tak kudung. cuma tak reti duduk diam :p


aku sedang berusaha 'bancuh' 'kopi'. haha.






terima kasih kawan-kawan :)

aku musykil dengan aqmal n atoi.. ape la yang dyrg tengok ye..:P






selitselitsatu:
banyak lagi yang ayen share.
antaranya macam mana nak dapatkan trip kereta api yang menyeronokkan
dan macam mana nak memelihara ayam dengan baik.
terasa macam nak berkongsi dengan yang lain la..boleh tak kawan-kawan?;)

selitselitdua:
kau tengok dia macam senget sikit, kau kata gila.
kau tengok dia penuh dengan sifat kewalian, kau kata alim.
hey, kau tak kan kenal selagi kau belum cuba untuk kenal.
kau..
aku nasihatkan..
jangan sampai terkena.

selitselitiga:
gambar.credit to gajet mahal anep n kawan anep. ehem. :)










mata pena,



Sunday, October 14, 2012

our paklong:)

hmm. macam mana nak mula ye..
ini sebuah entry untuk menunaikan janji :)
janji apa? biar kamikami saja yang tahu.
lama sangat dah tertangguh..
^^

sekadar ingin memperkenalkan my classmate yang paling tinggi dalam paragon!
Shahrul Azmir bin Abu Yazit aka paklong.
motif? xde... hahaha.
selingan untuk meluahkan betapa sayangnya paragonians terhadap paklong.. :D



malas nak godekgodek untuk edit. sila telengkan kepala anda untuk mendapatkan hiburan yang maksima!;)



2008
Shahrul
2009 
Azmir
2010
Amer
2011
Paklong.

sebenarnya aku tak tawu pon bila start panggil paklong. tapi tu la kronologi nickname yang aku guna, yang melekat skrg >> amer. antara orang pertama yang aku kenal selain lin dan aqmal. zuhir terkecuali. sebab sama-sama interviu untuk masuk ipg..dalam sesi kumpulan, aqmal yang pongpangpongpang bolot semua point cerita tentang penjagaan sungai/alam sekitar/ ape ntah aku pon dah tak ingat..dan tiba-tiba azmir mencelah cerita pasal ulam-ulam tepi sungai. hahaha! dan kami mula berkawan masa hari pertama daftar di dewan besar ipda, bertegur masa tengah sesak sesak tengok list nama yang ditampal untuk cari siapa nama mentor.....alkisah~ :)

paragonians :) sorry guys..yang kita 'tulistulis' tanpa pengetahuan amer tu hilang..tak dapat nak di publish kan.. :(





antara yang terlibat secara serius dalam pembikinan "kami sayang paklong"


amer pon mr DIY..tak payah jenohjenoh cari kat tempat lain :D



pueh hati tak???? haishh~ :P














selitselit :
takut tahu tak bila kena tinggal. 
teringat perasaan masa survivor PL. sedih!
jadi>sila jangan tinggal saya. :")

Saturday, September 22, 2012

berdiri satu kaki

i
bakal dua hari di pusat akuatik
untuk buat-buat lupa atas segala rasa luka.
rutin-rutin biasa menyesakkan,
berpijak di bumi realiti, aku sedar aku harus terus berdiri.
berdiri, walau hanya satu kaki.
mula tampil memang atas dasar minat,
pertengahan tampil mula rasa seronok,
sering ingin tampil dek kerana pulangan yang berbaloi.
gila kau, duit tak penting?




pegawai kejohanan renang antarabangsa


ii
mengadap tv bahrin tangkai jering tak memikat hati.
teringat ada burger masih belum makan, untuk satu gigit, tinggal.
masih mengadap bahrin, kosong.
teringat ada kain yang masih belum dilipat,
masuk bilik, bersimpuh,
sambil tangan ligat melipat kain baju, telinga sumbat earphone.
volume maksimum, lari terus dari realiti.
masih dengan lipatan kain.
masih dengan earphone di telinga.

dan aku campak handphone dengan rasa marah.

dengar radio malam ni adalah keputusan yang paling bodoh.

titik.








selitselit :
kawan tak pernah tenggelam timbul,
baik dicaci mahu dipuji, mereka tetap ada.



Friday, September 21, 2012

perang hati

bila cinta tak berbalas, kita sering pujuk hati, tabah lah, tabah lah, tabah lah, ini semua ujian Allah..pasti akan hadir yang lebih baik untuk diri kita..
tapi jarang kita sedar,
cinta yang berbalas juga merupakan ujian Allah, seronok sangat dengan dunia sendiri, hingga lupa Allah hadirkan cinta untuk menguji teguhnya iman diri..

sakitnya ujian cinta tak berbalas tak sama dengan sakitnya ujian cinta yang berbalas, kerna di situ;

kita

bersungguh-sungguh

sedang

berperang

dengan

hati.














selitselit :
esok? itu kerja Allah. 
tapi kita tetap harus berusaha,
kan?

selitselitdua :
praktikum fasa dua dah habis,
rasa rindu itu ada.








mata pena,

Friday, September 14, 2012

Syaitan tutupkan jalan.

tadi,
usai maghrib,
dapat tazkirah ringkas dari ayah.
rentetan dari kejadian semalam.
dek kerana anak perempuan dia yang seorang ni kuat sangat mengadu,
semalam sampai-sampai rumah,
dah merengek kat emak..
kononnya kecil hati,
sebab emak tak tanya pun kenapa anak perempuan dia ni sampai lambat.
emak tak tanya..ayah tak tanya,..dia pun tak tanya.. :'(
ok. cukup.
balik pada tazkirah ringkas ayah.
kata ayah, tak pelik anak perempuan dia ni sesat.
sebab jalan taiping pun dia tak lulus.
yang jadi pelik, kenapa yang melencong jauh sangat,
kenapa yang sampai tak terfikir nak guna gps,
sedangkan nak pergi pekan taiping pun kalut on gps,
ok, taiping lagi.
kenapa yang tak terfikir nak call mak ayah,
kenapa yang tak patah balik bila makin jauh menyimpang.
boleh anak perempuan dia jawab tak tahu? -_-"
ayah tanya pada niat..
ada niat yang tak elok?
tak.adik nak cepat sampai je. adik nak lari dari jitra cepatcepat.
ada baca doa?
ada. adik baca doa naik kenderaan. doa tawakal. doa dipermudahkan urusan. mengucap. dan selawat.
ada buat perkara tak baik sebelum balik?
diam.
ada sakitkan hati sapasapa?
diam.
..
tak pergi jamuan raya tapi terima pelepasan sekolah kira tak baik tak ayah?
..
adik tak tahu kalau ada yang terasa dengan adik.. -_-

"syaitan ada macam-macam cara nak sesatkan cucu cicit adam. tak mustahil syaitan tutup pandangan kita, supaya kita jadi kabur, nak lagi bawak kereta sorang-sorang. ingat syaitan malam-malam ja ka? tengah hari rembang pun waktu dia jugak. sebab tu ayah bukan saja-saja tak bagi bawak kereta sorang-sorang. doa penting. doa dengan maknanya. jangan main doa ja, tapi tak tahu apa. biar Allah sentiasa ada dengan kita"

BIAR ALLAH SENTIASA ADA DENGAN KITA.

emak dah usap-usap belakang anak perempuan dia.

anak perempuan dia yang degil.

teringat pakcik polis semalam.

sebelum gerak, dia pun ada pesan, baca doa.

aku patuh tanpa banyak soal.

usai doa, baru gerak.

nak dijadikan cerita, kenapa peristiwa semalam dibangkitkan semula,
hari ini ayah bawak ke parit buntar. tunjukkan jalan. jalan lama. mungkin semalam anak perempuan dia ni takut sangat, sampai tak ingat langsung jalan apa yang dia lalu semalam. nak tunjuk balik pada ayah pun tak tahu. yang boleh bagitahu, jalan tu kecik, kiri kanan kelapa sawit. ayah tak puas hati. ayah bimbang. hari ini, assignment dari ayah. sila ingat jalan yang ayah tunjukkan ni.  titik.








selitselit:
sungguh, bumi mahupun langit, 
bukan hanya manusia sebagai hamba Allah.

Thursday, September 13, 2012

aku dan polis.

selalu sangat kita dengar setiap sesuatu yang terjadi pasti ada hikmah disebaliknya.
dan 'sesuatu' kali ini, benar-benar Allah nak tunjukkan hikmahNya. terima kasih Tuhan.

hari ini aku balik kampung.
setelah berkurun lamanya aku rasa aku tak balik. konon la. padahal tiaptiap minggu cari akal nak balik kampung -_-"
tapi perjalanan hari ini luar biasa sikit. sebab aku tak balik sorang. aku balik berteman. dengan classmate merangkap housemate cuma bukan praktikumate. ok. cukup. dan lagi hebat lagi, aku 'konvoi' samasama polis sampai la jumpa tempat tumpahnya darahku. haishh~ rasa hot kejap bila biasanya 'orangorangbesar' je dapat layanan macam ni.

kenapa? sebab ap? ok. aku sesat. sesat teruk. menangis tak tahu dah nak pergi mana. kiri kanan kelapa sawit. jalan kecik. signboard satu apa pun TAK ADA. sungguh Ya Allah, aku tak pernah sampai jalan tu. aku dah fikir macam-macam, kalau kereta rosak ke ape ke..macam mana? kalau yang berenti tolong pulak ada niat tak baik macam mana? aku memang paranoid. kalau aku tiba-tiba tak sihat-cramp/pengsan/migrain macam mana? ok. jangan pelik. dek kerana aku pernah jatuh pengsan depan mak ayah tanpa sebab-tak demam, makan dah, cukup tido..sebab tu emak ayah aku larang sekeraskerasnya untuk aku tak bersendirian. bawak kereta terutamanya. tapi biasa la kan. uyaitusaya nih cukup degil untuk buang sifat degil. konon, dia tak perlukan sapasapa. konon dia cukup kuat. konon.. padahal pantang tak kena sikit berair mata. eh jap, kenapa aku macam kutuk diri sendiri ni. ok cukup.

highway pun ko sesat ke uya??
ok. tak. nak dijadikan cerita, kali ni aku exit jawi. menuju ke parit buntar. berniat untuk menghantar journeymate pulang dengan selamat. dah bila exit, nak enter balik tak tahu nak hala ke mana. dah bila sorang-sorang nak pulak akal stuck, memang wassalam. aku tak boleh pikir..asal la aku tak guna je handset mahal aku untuk on gps?? nampak tak bertapa stucknye aku waktu tu.sungguh. blur. Allah hantar hero dalam uniform polis. dari jauh kereta arah bertentangan bagi lampu. dua je. sama ada dia kenal mana-mana saudara dia yang tengah drive atau ada polis kat depan. ada dua kereta depan aku berenti dan buat u turn. aku nekad terus jugak, dan ternyata memang ada polis yang tahan semua kereta minta ic dengan lesen. mungkin sebab tu jalan kecik. orang pon tak sangka ada polis yang buat rajin kerja kat situ. maka aku tengok dua tiga kereta juga yang terkandas.

aku bukak tingkap. dia tak tanya lesen dengan ic aku. tapi dia tanya kenapa mata aku berair teruk. lepas dah jelas segala. dia start kereta. pasang siren, suruh aku follow. aku pun melunjur pulang ke kampung dengan perasaan penuh terharu yang teramat sangat. sangat. sangat. terima kasih polis-polis semalaysia! perjalanan hari ini, patutnya dua jam je, jadi 5 jam. tu pun sebab aku dah masuk hulu mana tak tawu. teruk betul.
kat mana hikmahnya sesat?? dah sampai rumah, dah kemas barang. aku check handbag, fine, aku tak bawak ic dengan lesen. nampak? Allah selamatkan rm300 aku. give thanks to Allah.





selitselit:
setelah panjang bual, 
pesan emak, jodoh di tangan Tuhan.
 jangan bersembang perkara yang tak pasti.

Tuesday, September 11, 2012

afiq.

lokasi : 4 Pintar
masa : 11.45pagi
tarikh : 12 September 2012


firdaus : cikgu, cikgu.. - tarik-tarik lengan baju-
cikgu : ye firdaus..kenapa..?
firdaus : kesian afiq cikgu..
cikgu : kenapa dengan afiq? - sambil pegang bahu afiq-

~afiq duduk sebelah firdaus~

afiq : emak saya meninggal masa beranakkan saya.

~diam. tak tahu nak respon~

afiq : emak saya meninggal masa beranakkan saya cikgu.

~afiq ulang. mungkin dia ingat cikgu tu tak dengar~

cikgu : mana afiq tahu ni?
afiq : ayah saya bagitaw, ayah saya cerita doktor kata, kalau emak saya tak beranakkan saya, saya mati. kalau emak saya beranakkan saya, emak saya mati.
cikgu : afiq tanya ayah?
afiq : -tunjuk surat beranak- dalam ni nama emak saya lain. sekarang nama emak saya lain. sebab tu saya tanya ayah.

~diam.diam.diam~

afiq : cikgu..cikgu..
cikgu : ye afiq..
afiq : emak saya pilih saya..
cikgu : -tangan usap kepala afiq-

mata dia bergenang. tak hirau kawan-kawan lain tengah buat bising macam kena rasuk. mata cikgu......

cikgu : firdaus, pergi naik bilik guru, cari cikgu yang mengajar kelas sekarang. masa cikgu dah habis.

~keluar tanpa toleh belakang~


afiq..belajaq rajin-rajin na.. afiq kena jadi budak pandai..
cikgu ajaq afiq sampai pandai taw.




berabuk lagi~ 

:')




##kadang-kadang kita memang nak orang sekeliling sentiasa ada untuk dengar cerita kita kan. bukan untuk mohon simpati..tapi untuk kita lepas segala rasa.




selitselit :
nampak macam ada respon. mohon Allah setuju dengan perancangan ini.

strangers

aku padam semua.
aku mula baru.


















kalau boleh kan?
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


.google.
















selitselit:
aku dah mulakan sesuatu.


Thursday, September 6, 2012

lolipop.oshin.vast.

selamat hari raya.
maaf zahir dan batin.

ok. tawu dah lewat. tawu. salam syawal buat semua yang raya puasa enam ;-)
alasan sibuk sangat la tak berguna rasanya, sebab aku pegang konsep kalau fikir pasal kerja sampai bila pun tak akan habis. tak kan. so setelah berperah-perahan idea, paling logik ialah sifat tangguh dan suhu kemalasan yang sangat tinggi. aku tangguh dan aku jadi malas. sungguh. hmm~

syawal 1433.
beraya di perlis sangat la sakan. semua rumah saudara mara singgah. dan ini telah membuatkan aku terlepas pandang tarikh 20 Ogos 2012. tak teringat langsung. langsung. ok. rasa macam nak bunuh diri. ain, aku betul-betul minta maaf. hmm..nak susun kata pun macam dah takde guna sebab memang rasa diri ni sangat tak berguna bila mula lupa orang sekeliling-yang tersimpan kemas dalam hati-yang suhu sayang teramat sangat la tinggi. yang memang tak boleh nak cari ganti. dan tak rasa nak gantikan dengan sapa-sapa-sapa. titik. ain, maaf ye...
buat shifaa pula, rasa bersalah tinggi melangit. bukan tak sudi untuk menerima kehadiran tapi atas desakan-desakan tertentu, terpaksa mengundur diri. tapi aku cuba habis baik kan? :') jiwa masa jumpa korang dua sangat la rapuh tapi disebabkan title gangster yang dah pegang lama ni, aku terpaksa bajet cool. sumpah tak tipu. tolong jangan buat bunyi cengkerik. 
korang dua, aku minta maaf ye...*pelukcium*
macam tak adil kalau aku tak sebut nama ila kan,. saat nampak batang hidung ko kan tepi jalan changkat jering pagi raya ke 5 tu,..haishhh~ ila, sayang aku kat ko memang takde sape boleh ukur. sumpah.

eh, dah tak macam entry raya. haha.

pa, minta izin curik gambo ye :)

tiada alasan untuk benci. tiada noktak untuk sayang. sungguh~

4 ragam. 1 rasa. = <3

dan aku, terus tersenyum dan menyapu habuk. tanpa sebab.




ok. dah malas nak menaip.

assignment dah panggilpanggil. air jambu beli kat pasar malam tadi pun belum sempat minum lagi. biasa la tu, tangguh dan malas~ minum air pun tangguh???







selitselit:
nyutnyut semut api..rindu kewujudan tangan kanan yang normal. :')

selitselitdua:
kita masih kenal ke?:'')

selitselittiga:
terseksa itu tidak, tapi keliru itu menebal, bimbang rasa itu kian rosak. :''')


Sunday, September 2, 2012

cerita yang tak menyempat nak post.

sebulan pertama praktikum fasa dua.
sikit-sikit beramah mesra, sikit-sikit cerita dibuka, sikit-sikit jelas segala.
yang dikatakan gilanya karenah pentadbir, nauzubillah, mohon dilindungi Tuhan. jangan buat tidaktidak kalau taknak kena jerkah. tergetar-getar walau tiada salah, takut sangat.
yang dikatakan kejamnya karenah senioriti, alhamdulillah, tidak kedengaran isu mengambil kesempatan malah boleh bermain mercun bersama lepas iftar tepi padang sekolah sebelum sama-sama menunaikan tarawikh berjemaah..kriutkriut bunyi cengkerik. sporting sangat.
yang dikatakan nakalnya karenah anak didik, masyaAllah, mohon Allah terus bekalkan kesabaran. sungguh, mengajar dalam bulan ramadhan ni memang feel dia lain macam. dalam marah-marah tu ada timbul rasa sayang pada mereka yang tuntut perhatian, dalam marah-marah tu ada simpati pada mereka yang tagihkan ilmu. kalau benar memang ini jalan yang Allah tetapkan untuk aku untuk 38 tahun akan datang..ya Allah..tabahkanlah hatiku..:') harap sangat.
sebulan pertama punya seribusatu cerita yang masing-masing punya pengajaran tersendiri. 
aku benar-benar terdidik oleh mereka-mereka. baik dari segi pentadbir, senior, mahupun anak murid. sungguh.

cikgu bukan takat cikgu. dan, praktikum bukan takat praktikum. tenaga kerja anda akan dikerah selagi boleh. nasib orang baru~ ;)


ramadhan 1433hijrah.
tarbiah ramadhan kali ini perisanya ditambah bila mana kena masuk kelas mengajar. terfikir, macam mana mak ngan ayah melalui hari-hari mereka di sekolah, yang mana jadual mereka lebih padat dari kamikami yang statusnya hanyalah guru pelatih. emak lebih lebih lagi. sudah la dengan bangun awal untuk siapkan sahur, bekerja, balik mula urus rumah pula. usahakan kueh raya untuk jual lagi! nah..aku betul-betul kalah. kalah teruk. sahur kalau boleh nak teguk air masak je, tu pun sambil tutup mata. sepanjang hari kat sekolah, penat berpuasa tak terasa melainkan bila jam dah hampir pukul satu..masa tu baru tersedar peritnya tekak mengajar. balik dari sekolah, kalau mengantuk tak datang serang sebolehnya nak siapkan rancangan pengajaran untuk harihari ke depan. sakit kalau tangguh-tangguh. dalam mata terkebil-kebil siapkan jugak apa yang patut walau kadang-kadang tumpas di pertengahan. sampaikan handset yang bunyi call sekuat-kuat alam pun dah tak sedar.syahid.malamnya pulak, settle manja-manja dengan Pencipta, langsung terus untuk persiapan rutin esok. kadang-kadang, bila ada urusan di ipda..ternampak banner-banner aktiviti sepanjang bulan ramadhan. nah tersusun pengisiannya. rindu itu ada. cemburu apatah lagi. masa ni baru benar-benar faham perihal 'ingat lima perkara sebelum lima perkara'. sedih. 
walau apa apa pun moga tarbiah di bulan ramadhan bukan suatu yang sia-sia. moga Allah terus tingkatkan iman, bentuk taqwa, pelihara diri. kena selalu check mutabaah amal ni. kena disiplin!

nakal kalian meningkatkan suhu kesabaran saya. terima kasih -_-"

syawal 1433hijrah.
syawal di perlis. syawal di kedah. kemudiannya baru perak. kemudian cerita boleh? baru balik dari kem. sengalsengal tu ada. dua cerita atas sebenarnya taip raya ke6. hari ni baru dapat publish -_-"

syawal? ok. habuk.habuk.


selitselit:
siapkan rph dan portfolio dulu jom!

reminder:
nak update entry syawal dan kem sedim vista yang 'ohsem'. ;p


Sunday, July 22, 2012

ramadhan dan praktikum

Alhamdulillah..
Allah masih izin untuk diri ini ketemu dengan ramadhan yang mulia,
Allah masih izin untuk diri ini terus menjadi hambaNya,
Allah masih izin untuk diri ini menampal loponglopong iman yang ada,
Alhamdulillah.

ramadhan pertama dapat berbuka dengan satu family...
seronok sangat bila emak telefon pada minit-minit terakhir sebelum azan..
riuhnya rumah..semua ada..kecuali saya.. :')
emak tanya pasal lauklauk untuk berbuka..
ayah tanya pasal ada kurma ke tak..
dengar suara abang yang tengah kalut layan anak-anak dia..
nakalnya budak dua orang tu..
kakak dok berkempen suruh promote kueh raya..
adik tak habishabis nak bagi jeles katanya kat rumah emak dah masak macam-macam..
dan
tanpa sedar
dalam dok gelak usik mengusik dengan adik beradik..
azan maghrib bergema..kurma dicapai..
bersama linangan air mata.. :')
haisshh uya~ sila kuat! ni bukan 1st time!!
sebelum emak dapat kesan anak dia yang sorang ni tengah berabuk mata..
cepat-cepat cuba untuk matikan perbualan..
macam mana nak posting jauhjauh macam ni uya?? haishh~

debaran ramadhan sama naik dengan debaran praktikum.

partner praktikum <3


Alhamdulillah,
kali ini Allah takdirkan untuk timba pengalaman di SK Bukit Tinggi, Kepala Batas.
tak sejauh sekolah praktikum semester lepas.
kali ni lebih tenang memandu pagi-pagi.
tak gelabah nak cepat sampai.
tak payah speed sampai 120km/s.
tak payah keluar rumah gelap-gelap.
balik pon boleh sampai awal.
dekat. Alhamdulillah.
buat masa sekarang, semuanya ok.
perjalanan hari pertama berjalan lancar.
belum nampak lagi kerenah pentadbir..
belum nampak lagi kerenah senioriti..
belum nampak lagi kerenah anak didik..
semoga segala-galanya baik-baik belaka.
semoga Allah izin.

terus tembak doa.



selitselit:
ramadhan kene pulun. 
praktikum pun kene pulun. 
jangan jimatjimat.
usaha selagi boleh! ;)





mata pena,

Tuesday, July 17, 2012

hidup mati hidup.

dia,

ingatkan saya,
saya, manusia berpenyakit,
saya, tak sekuat mereka-mereka.
tak buat apa-apa pun saya boleh jatuh pengsan,
inikan pulak lasak-lasak.
dan hari ini,
mereka ingatkan saya,
saya langsung tak tahu apa-apa,

perihal dia.
 



"hidup bukan untuk hidup. 
Tapi hidup adalah untuk yang maha hidup.
Hidup bukan untuk mati, namun mati untuk hidup
Mati bukanlah akhir dari kehidupan, 
tapi mati adalah awal dari kehidupan yang sebenarnya.
Matilah untuk hidup bukan hidup untuk mati."












selitselit: 
selalu sangat mengeluh murid taknak dengar cakap,
nah! murid masalah pendengaran. dengar tidak, bercakap pun tidak.
kau sanggup mengeluh lagi?











mata pena,

Monday, July 9, 2012

push and up.









part time.
kerah tenaga hujung minggu.
lepas la nak buat belanja.
lepas la nak kurangkan beban mak ayah.
lepas la untuk tak merungut dengan elaun yang tak masukmasuk.

push and up.
terharu dengan kehadiran mak ayah yang sanggup redah hutan.
kata emak, demam yang tak kebahkebah buat saya makin kurus.
kata ayah, larat ke nak susahsusah macam ni?

push and up.
ada cerita menarik di sebalik kehidupan dalam hutan.



push and up?





mata pena,

Thursday, June 14, 2012

mohon doa kalian

berita tentang kesihatan ayah amat mengejutkan.
ayah, luarnya sungguh kuat,
gagah bekerja siang malam,
gagah memastikan segala keperluan kami tiada cacat celanya.
ayah itu, benar-benar hero keluarga.


.......................................................................

Ya Salam..semoga Kau permudahkan segala urusan keluarga Ustaz Haji Ahmad.
Ya Wali..semoga Kau kurniakan kembali nikmat sihat kepada Ustaz Haji Ahmad.
Ya Hakam..semoga Kau tabahkan hati keluarga beliau dalam menerima apa jua keputusan dariMu.
Ya Mujib...............aku dengan rasa rendah diri mohon perkenankanlah doa ini Ya Allah...
moga segalanya baik-baik saja.

amin Ya Rabb..
amin Ya Rahman..
amin Ya Rahim..
 
..........................................................................


kawankawan..tolong doakan sama boleh? :')








mata pena,

Saturday, June 9, 2012

dah kena tanda *sambilkenyitmata*

bila lalu balik jalan-jalan kat lenggong ni..
rasa macam terimbau balik masa seminggu berkampung kat umah jah untuk pergi SBE 2 dulu.
seminggu ulang alik dari umah jah ke sekolah.
sekolah yang aku kena 'tulah' sebab ambil car park guru kanan..
bercalar kereta hari terakhir. macam mana? jangan tanya. hahaha
bulan puasa :) 
sakan jugak la redah lenggong. ;)

hari ni bertandang balik ke rumah jah..
rasa lain benar bila ruang tamu tempat kami 'santai-santai' dah bertukar wajah..
dihias cantik, sederhana, tapi tak lepas mata memandang.
nak-nak lagi, yang duduk bersimpuh kat situ, kawan bertepuk tampar dulu..
"..dah besarrr dah jah..^_^"

aku jadi saksi jah kecuakkan,
dari detik dia selesai mekap, berhias, berdoa, hingga saat diiring ke depan untuk disarungkan cincin..
sampai bunga untuk dipegang pun dia terlupa tertinggal dalam bilik.
haha. kelakar sungguh.
alhamdulillah, majlis berjalan lancar..
disebabkan aku duduk dalam bilik temankan jah,
so, takde la pulak pengalaman dengar orang jual beli pantun..
rugi sungguh, ;)
buat nur khalijah,
tahniah, cepat2 langsungkan walimahnya,
kata orang, tempoh pertunangan ni anak dara tu berdarah manis..
jangan buat yang tidak-tidak ye..
jaga hubungan sesama manusia, jaga hubungan dengan Allah..
:)


"dah besarrrr dah k.jah kita ni weyh " ^_~













selitselit:
terkenang jah 2006 >> sape nak tempah kekkkkk!!! 










mata pena,

Thursday, June 7, 2012

AllahuAllah, dia azri naim!

^_^
macam dah lama sangat je tak bertapak kat sini.
sebab?
masalah teknikal. 
alhamdulillah, kalau tak terus sabar, 
mungkin ada yang masuk sem dengan lappy yang dah terbelah dua ;)


emm..
apa yang tertinggal ye..
kita flashback je balik dari tarikh entry yang lepas-lepas.
exam? ok je kot.
paper major sangat susah.
paper lain boley tidur sejam dalam dewan ;)
ok. psiko.
tak bersungguh sangat kali ni.
sebab apa rasa tak bersungguh.
sebab masa study week tu sakan berjalan sana sini..
dan banyak sungguh aktiviti makan-makan.
study santai-santai gitu.
bajet tak cuak langsung.
haha.


sayonara ijazah semester lima. YANG sungguh kelam kabut.
hari terakhir diakhiri dengan aktiviti
pengisian rohani.
menyentuh jiwa-jiwa yang kononnya sudah penat berperang dengan pen dan kertas.
dibelai dengan sunyi malam berfakkur pada Allah.
lain benar rasanya stay up untuk siapkan assignment,
stay up untuk siapkan lesson note,
stay up untuk siapkan jurnal,
stay up untuk mengadap exam,
berbanding stay up untuk mengadap Illahi.
sungguh.
Alhamdulillah. punya kesempatan untuk itu.
:')

cuti.
hampir dua minggu terisi.
tak banyak cerita.
shopping sana sini,
kenduri sana sini,
teman emak sana-sini,
err movie korea sana sini,
haha.
nak melancong kali ni takde saving,
dek kerana banyak sangat pelaburan pada shell dan plus.
kerap sungguh balik semester ni.
dan dan dan lagi,
pelaburan pada hp baru pon sangat tinggi.
ehem ;)


em..
masa walimah hibatul muqlis hari tu, berkesempatan untuk
bertukar cerita dengan cikgu-cikgu.
ramai yang hadir meraikan.
cerita naim salah satunya.
harapan,
moga-moga naim dikurniakan Allah kejayaan.
teringat semasa ziarah cikgu rosmawati di rumah 'ala-ala bangsawan' beliau,
gurau-gurau tentang imam muda,
dek kerana ingin menutup cerita tentang kononnya si ikon belia perak.
kini naim benar-benar merealisasikan gurauan tersebut.



moga naim dapat membersihkan kembali nama sekolah.
moga naim dapat mengembalikan kepercayaan para waris bahawa sekolah kami bukan untuk melahirkan artis tetapi berjaya melahirkan khalifah bumi Allah.
moga naim dapat mengembalikan balik senyuman pada wajah-wajah para murobbi.
amin.





 sungguh, 
kalau bukan rezeki beliau sekalipun,
dia, sudah pun kami angkat sebagai imam yakni pemimpin sejak menjadi ketua umum 2007.
;)
pemimpin zero gosip. tabik pada naim.
tanya la siapa pun, banyak pengalaman menarik bersama naim,
dari cerita sikapnya yang 'gila-gila' hingga tahap serius ketika menggalas amanah.


ohh..dan lagi.
naim jadi imam tarawikh memang best!
:D



~SEMOGA ALLAH KURNIAKAN NAIM KEJAYAAN~
amin.

















mata pena,

Thursday, May 10, 2012

coffee.



:')





"Tuhan..biar esok aku masih punya dia.."










selitselitsatu:
final exam. goodluck kawankawan ^_^



selitselitdua:
adik, balik rumah, esok nak g cameron.
akakkkkkkk..-_-"



mata pena,

Sunday, May 6, 2012

tarik nafas

selesai segala projek untuk sem 5.







alhamdulillah.
baru nak tarik nafas,
dah nampak buku-buku dok gamit-gamit panggil.
oh, final exam rupanya.
oh, minggu depan.
minggu depan???





selitselit:
macam ada yang tak kena,
apa ya?





mata pena,

Thursday, April 19, 2012

semangat tahi ayam

korang ada plan cantik sangat.semua benda susun dengan bagus. korang nak buat tu, korang nak buat ni. korang nak siapkan tu, korang nak siapkan ni, korang nak dapatkan tu, korang nak dapatkan ni. korang nak pulun tu, korang nak pulun ni, korang nak bolot tu, korang nak bolot ni,  last-last...
takde satu pun yang korang buat. takpun dalam sepuluh tu, setengah pun dalam 50/50 baru nak capai.

pernah?


sebab tu islam galakkan kita buat apa pun biar besederhana, biar sikit, asal istiqamah. itu Allah lebih suka.










seliselit:
praktikum fasa satu dah seminggu habis.
tanggal 'nametag' cikgu, pakai 'nametag' pelajar.
sedar diri cepat!



kerja memang takkan habis. tak tipu.








mata pena,

Wednesday, April 11, 2012

praktikum 1 # bukan hari aku

hari ni, hari cuti.
tapi aku rasa hari aku sorang je yang cuti.
orang sekeliling semua sibuk. SEMUA.
rasa kelakar sebab aku sorang je yang beriye cuti.
memandangkan semua orang sibuk dengan aktiviti masing-masing,
aku pun menyibukkan diri,
tak best la cuti sorang2 kan!:')
jom kerja.
aku keluarkan buku nota praktikum,
tak cukup tu, aku keluarkan jugak buku pengajaran harian.
buku yang dah sebulan aku usung ke hulu ke hilir,
dah sebulan aku conteng macam-macam benda,
dah sebulan aku naik muak bila tiap-tiap malam tulis pengajaran harian.
aku selak satu-satu,
aku baca satu-satu,
aku fikir satu-satu,
aku renung satu-satu,
 wah! aku dah paksa otak aku untuk bekerja!
aku rasa sibuk sekarang,
jangan sapa-sapa berani ganggu aku!





















hmmm..
melalui pemerhatian aku yang satu-satu tadi,
satu soalan yang tak pernah hilang dari dulu,
"boleh ke aku jadi cikgu?"
buku rekod pengajaran tu,
aku ulang balik baca,
SATU-SATU.
hari ni, betul-betul bukan hari aku.
sedih. titik.






selitselit :
yang kita nak jauh, datang makin hari makin dekat.
yang kita nak dekat, jauh.jauh.jauh.
dan ini, bukan kata-kata kosong.





si Ali-kelantan pekat, si syukri-garang tahap terberak, si Ling-gosip dan kawen, si Hazwan-ustaz pj, si Latiffi-mata senyum. PASTI RINDU!

haha. ini dari Maytha (6) -anak murid berbangsa Siam. :)







mata pena,

Sunday, April 8, 2012

kalau dia bukan jodohku, jodohkanlah jugak ;)



haha.
blogwalking.

rasa lawak.
tapi dalam masa yang sama sangat hormat dengan kesungguhan yang terpamer.
haha.
nak gelak lagi.

sebab,
biasa dengar doa yang macam ni,

"kalau dia benar jodohku, dekatkanlah hati kami, kalau bukan, peliharalah diri kami..blablablabla.." lebih kurang macam tu la. tapi doa yang atas nih, serius 1st time baca. 

 kan?




mata pena,
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...