stay tune

Thursday, September 13, 2012

aku dan polis.

selalu sangat kita dengar setiap sesuatu yang terjadi pasti ada hikmah disebaliknya.
dan 'sesuatu' kali ini, benar-benar Allah nak tunjukkan hikmahNya. terima kasih Tuhan.

hari ini aku balik kampung.
setelah berkurun lamanya aku rasa aku tak balik. konon la. padahal tiaptiap minggu cari akal nak balik kampung -_-"
tapi perjalanan hari ini luar biasa sikit. sebab aku tak balik sorang. aku balik berteman. dengan classmate merangkap housemate cuma bukan praktikumate. ok. cukup. dan lagi hebat lagi, aku 'konvoi' samasama polis sampai la jumpa tempat tumpahnya darahku. haishh~ rasa hot kejap bila biasanya 'orangorangbesar' je dapat layanan macam ni.

kenapa? sebab ap? ok. aku sesat. sesat teruk. menangis tak tahu dah nak pergi mana. kiri kanan kelapa sawit. jalan kecik. signboard satu apa pun TAK ADA. sungguh Ya Allah, aku tak pernah sampai jalan tu. aku dah fikir macam-macam, kalau kereta rosak ke ape ke..macam mana? kalau yang berenti tolong pulak ada niat tak baik macam mana? aku memang paranoid. kalau aku tiba-tiba tak sihat-cramp/pengsan/migrain macam mana? ok. jangan pelik. dek kerana aku pernah jatuh pengsan depan mak ayah tanpa sebab-tak demam, makan dah, cukup tido..sebab tu emak ayah aku larang sekeraskerasnya untuk aku tak bersendirian. bawak kereta terutamanya. tapi biasa la kan. uyaitusaya nih cukup degil untuk buang sifat degil. konon, dia tak perlukan sapasapa. konon dia cukup kuat. konon.. padahal pantang tak kena sikit berair mata. eh jap, kenapa aku macam kutuk diri sendiri ni. ok cukup.

highway pun ko sesat ke uya??
ok. tak. nak dijadikan cerita, kali ni aku exit jawi. menuju ke parit buntar. berniat untuk menghantar journeymate pulang dengan selamat. dah bila exit, nak enter balik tak tahu nak hala ke mana. dah bila sorang-sorang nak pulak akal stuck, memang wassalam. aku tak boleh pikir..asal la aku tak guna je handset mahal aku untuk on gps?? nampak tak bertapa stucknye aku waktu tu.sungguh. blur. Allah hantar hero dalam uniform polis. dari jauh kereta arah bertentangan bagi lampu. dua je. sama ada dia kenal mana-mana saudara dia yang tengah drive atau ada polis kat depan. ada dua kereta depan aku berenti dan buat u turn. aku nekad terus jugak, dan ternyata memang ada polis yang tahan semua kereta minta ic dengan lesen. mungkin sebab tu jalan kecik. orang pon tak sangka ada polis yang buat rajin kerja kat situ. maka aku tengok dua tiga kereta juga yang terkandas.

aku bukak tingkap. dia tak tanya lesen dengan ic aku. tapi dia tanya kenapa mata aku berair teruk. lepas dah jelas segala. dia start kereta. pasang siren, suruh aku follow. aku pun melunjur pulang ke kampung dengan perasaan penuh terharu yang teramat sangat. sangat. sangat. terima kasih polis-polis semalaysia! perjalanan hari ini, patutnya dua jam je, jadi 5 jam. tu pun sebab aku dah masuk hulu mana tak tawu. teruk betul.
kat mana hikmahnya sesat?? dah sampai rumah, dah kemas barang. aku check handbag, fine, aku tak bawak ic dengan lesen. nampak? Allah selamatkan rm300 aku. give thanks to Allah.





selitselit:
setelah panjang bual, 
pesan emak, jodoh di tangan Tuhan.
 jangan bersembang perkara yang tak pasti.

6 comments:

didie noxious said...

salam tuk pakcik puad disampaikan dgn jawapan yg pnjg sambl tersenyum.plg tdk msh de mnusia menghargai polis kerana ntah mna silapnya smenjak 2 menjak mnusia skeliling sering melontar kata2 hina kpd mereka yg bgelar polis.hmm~

sYaMiL HaTtA said...

lain org lain perangainya. (^_^)

uyaitusaya said...

DIDIE

MACAM BOLEH AGAK JE JAWAPAN PANJANG TU.. :) THX.

uyaitusaya said...

SYAMIL:

ALHAMDULILLAH, ALLAH KETEMUKAN DGN INSAN2 Y SUDI MENGHULUR BANTUAN.

anisyuhada said...

lawak lah kak uya ni kih3

uyaitusaya said...

PENGALAMAN...PENGALAMAN.... ;)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...